TRAVEL FLASH - ZOMER 2023

MINDER BIJSTANDSDOSSIERS DAN VORIG JAAR. ​
HITTEGOLF ZET VAKANTIE VAN BELGEN IN ZUID-EUROPA ONDER DRUK.

• Van 30 juni t.e.m. 27 juli 2023 heeft Europ Assistance zo’n 33.000 inkomende telefonische oproepen voor bijstand beantwoord. De overgrote meerderheid van deze aanvragen betroffen pechverhelping in België en in het buitenland.
  • Het aantal medische problemen in het buitenland is met 18% gedaald t.o.v. juli 2022 (terwijl wij in dezelfde periode vorig jaar een stijging met 53% optekenden).
  • Het aantal gevallen van autopech is licht gestegen in vergelijking met dezelfde periode in 2022 (+2,5%).
  • De minder hoge cijfers in de medische dossiers van juli 2023 kunnen deels verklaard worden door het feit dat de zomer 2022 heel uitzonderlijk was met een bijzonder grote uittocht van de Belgen na de Covid-jaren, en ook door het feit dat de vakantieperiode dit jaar een week later gestart is in het Franstalig onderwijs.

EEN GROOT AANTAL BIJSTANDSAANVRAGEN PER DAG

• Sinds het begin van de vakantie (van vrijdag 30 juni tot en met donderdag 27 juli) behandelde Europ Assistance België 32.695 inkomende telefonische oproepen voor bijstand. Bij dat cijfer komen nog meer dan drieduizend bijstandsverzoeken die ingevoerd werden via de applicatie die Europ Assistance ter beschikking stelt aan haar klanten.
  • Op 17 juli was er een piek in het aantal telefoongesprekken met 1.624 inkomende oproepen. Een ander piekmoment vond plaats op 25 juli met 1.490 binnenkomende oproepen. Het gemiddelde aantal binnenkomende telefonische oproepen bedroeg de afgelopen weken meer dan 1.170 per dag.
  • Naast deze telefonische oproepen namen enkele duizenden klanten van Europ Assistance rechtstreeks contact op via de applicatie voor technische bijstand in België of in het buitenland. Met deze applicatie kunnen zij rechtsreeks hulp vragen zonder via de telefooncentrale te moeten passeren.
  • Er dient ook gezegd te worden dat de begindatum van de Belgen verschilde per taalgroep. Zo begon de vakantieperiode van de Nederlandstaligen op 1 juli terwijl de schoolvakantie van de Franstaligen pas op 8 juli van start ging.

AFNAME ​ VAN HET AANTAL MEDISCHE DOSSIERS IN HET BUITENLAND IN VERGELIJKING MET 2022

Globaal aantal medische dossiers minder hoog: Sinds het begin van de zomer opende Europ Assistance 1.068 medische dossiers in het buitenland. Dit aantal is vergelijkbaar met de aantallen die werden opgetekend in de jaren vóór de Covidpandemie, maar stelt een daling voor met 18% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. In 2022 kende men immers een heel uitzonderlijk jaar met heel wat Belgen die na de Covidperiode op reis zijn gegaan. Het aantal medische dossiers steeg toen zelfs met 53% t.o.v. het jaar voordien. ​

Historische hittegolf in Zuid-Europa: De uitzonderlijke hitte in het zuiden van Europa doet zich vooral voelen in het aantal medische dossiers geopend in Spanje en Frankrijk (elk een stijging van 3% vs. 2022). ​

In de landen die door de hitte worden getroffen, stelt Europ Assistance bij de jongsten (-20 jaar) veel maag- en darmproblemen vast. Bij de 50-plussers zijn dit eerder dossiers gelinkt aan hart- en ademhalingsproblemen, alsook aan neurologische problemen (o.a. door de gevolgen van een hitteslag). ​

Door de extreme hitte in het Middellandse zeegebied komen de vakantieactiviteiten van heel wat Belgen er onder druk te staan, waardoor de meesten tijdens de heetste uren van de dag rust en verkoeling (trachten te) zoeken in plaats van fysieke inspanningen te leveren (zoals o.a. sportactiviteiten en stadsbezoeken).

Europ Assistance raadt vakantiegangers aan in landen waar het extreem warm weer is om voorzichtig te zijn en zich maximaal tegen de effecten van de hitte te beschermen (bescherming tegen de zon, voldoende water drinken, verkoeling opzoeken, grote temperatuurschommelingen vermijden, inspanningen vermijden, …).

Meest bezochte bestemmingen: Gewoontegetrouw werd de overgrote meerderheid van de medische dossiers geopend in Frankrijk (21%) en Spanje (vasteland van Spanje + eilanden: 15%), gevolgd door Italië (7%) en Griekenland (4%). Bij de verdere bestemmingen maken de Verenigde Staten (5%) en Thailand (4%) deel uit van de top.

Medische dossiers per land (top 5):

Medische dossiers

Verenigde Staten

5 %

-1 pt

79% van de medische dossiers in 2023 werden geopend in Europa.

Meest voorkomende soorten medische problemen:

1. Letsels, breuken, verwondingen: 48 % (+9 ptn vs. 2022).
  2. Spijsverteringsproblemen: 12 % (+5 ptn).
  3. Infecties: 10 % (-7 ptn).
  4. Cardiovasculaire problemen: 4 % (=).
  5. Neurologische problemen: 4% (+2 ptn).

DOSSIERS TECHNISCHE BIJSTAND VOOR VOERTUIGEN STIJGEN LICHT IN HET BUITENLAND

Na een grote stijging gedurende de zomer 2022 (+30%), tekent Europ Assistance in de periode 30 juni-27 juli 2023 een lichte stijging op met +2,5% van het aantal technische interventies in het buitenland. ​

In België echter steeg de pechbijstand met 6%. Er moet hierbij ook gewezen worden dat de schoolvakantie bij de Franstaligen pas begon op 8 juli, hetzij een week later dan bij de Nederlandstaligen.

In het buitenland opende Europ Assistance tussen 30 juni en 27 juli 2023 in totaal 2.887 dossiers voor technische bijstand aan voertuigen (+2,5% ten opzichte van 2022), waaronder (top 5):

Technische dossiers

Juli 2023

Juli 2022

Evolutie

Frankrijk

43 %

47 %

-4 ptn

Spanje

12 %

13 %

-1 pt

Duitsland

7 %

+2 ptn

Italië

8 %

+1 pt

5 %

+1 pt

Meest voorkomende soorten technische interventies:

1. Motor-, batterij- en startproblemen: 66 %.
  2. Technische problemen veroorzaakt door onoplettendheid (sleutel in auto, verkeerde brandstof, lekke band): 18 %.
  3. Ongevallen: 10 %.

ZWARTE WEEKENDS OP KOMST VOOR DE EUROPESE WEGEN

Ten slotte wil Europ Assistance de aandacht vestigen op de verkeersdrukte die tijdens de komende twee weekends (28/07-30/07 en 04/08-06/08) wordt verwacht. Tussen vrijdagmiddag en zondagmiddag wordt er dan zeer druk verkeer verwacht op de belangrijkste verkeersaders van Europa, zowel naar als vanuit de vakantiebestemmingen.

Uitgebreide informatie vindt u op onze verkeerskalender via https://blog.europ-assistance.be/nl/verkeersdruktekalender-zomer-2023/

PB-2023-07-28-Balans-juli-2023.pdf

Celien Deweerdt