TRAVEL FLASH - PAASVAKANTIE 2023

MINDER BIJSTANDSDOSSIERS BIJ EUROP ASSISTANCE IN DE PAASVAKANTIE OMWILLE VAN EEN GESPLITSTE VAKANTIEKALENDER.

Skivakanties blijven deze paasvakantie in trek, vooral bij de nederlandstaligen.

Een verschillende vakantiekalender per taalgroep

Gedurende de voorbije paasvakantie opende Europ Assistance minder bijstandsdossiers dan tijdens de paasvakantie van 2022. Dit was echter geen verrassing, aangezien dit jaar enkel de Vlamingen vakantie hadden gedurende de twee weken rond Pasen (de Franstaligen hebben in mei hun lentevakantie). Deze opsplitsing liet zich bijgevolg ook voelen in de cijfers.

Tijdens de paasvakantie vorig jaar opende Europ Assistance dossiers voor 47% Nederlandstalige en 53% Franstalige klanten. Dit jaar is de verhouding verschillend aangezien 79% van de dossiers geopend werd voor klanten uit Vlaamse provincies, ​
11% voor klanten uit Waalse provincies en 10% voor inwoners uit het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Wellicht zullen er bij de Franstaligen ook vakantiegangers zijn die hun kinderen in Nederlandstalige scholen hebben ingeschreven en hierdoor de Vlaamse schoolkalender volgden.

Minder geopende skidossiers

Het skiseizoen loopt stilaan ten einde. In vergelijking met de paasvakantie van 2022 opende Europ Assistance dit jaar 37% minder medische skidossiers. Ondanks deze daling, bleken de skiblessures wel iets ernstiger te zijn dan vorig jaar aangezien 18% van de gevallen leidde tot een (korte) hospitalisatie, terwijl dit in 2022 zo’n 12% was.

In de Alpen werden de skidossiers geopend in Frankrijk (51%), Oostenrijk (27%), Zwitserland (17%) en Italië (5%).Zoals gewoonlijk deden de meest voorkomende skiblessures zich voor aan de knieën (42%), de handen/pols (13%), de schouder (13%) en de benen (11%).

Medische problemen voor andere reisbestemmingen

Ook voor andere reisbestemmingen merkt Europ Assistance een daling van 27% op in het aantal geopende medische dossiers in vergelijking met de paasvakantie van vorig jaar.

In de lijst van de topbestemmingen waar die dossiers werden geopend, vinden we Spanje + eilanden (18%), Frankrijk (13%), Italië (8%), de Verenigde Staten (7%), Turkije (4%) en Thailand (4%).

Minder technische bijstandsdossiers in het buitenland, meer in België

In het buitenland opende Europ Assistance 3% minder bijstandsdossiers dan vorig jaar voor pechverhelping. Omwille van de verschillende vakantiedata tussen de twee taalgroepen, waren de tussenkomsten voor pechverhelping in woon-werkverkeer in eigen land wel iets hoger dan vorig jaar (+12%).

Europ Assistance_TravelFlash Paasvakantie_20230414.pdf