TRAVEL FLASH - EUROP ASSISTANCE MAAKT DE BALANS OP VAN EEN ZOMER VOL UITERSTEN

Traditiegetrouw blikt Europ Assistance aan het einde van de zomervakantie terug op een druk seizoen. De zomer van 2023 zal ongetwijfeld de geschiedenis ingaan als een periode van klimatologische uitersten en buitengewone omstandigheden. Terwijl het Zuiden van Europa en Canadese provincies werden geteisterd door ongekende hittegolven en verwoestende natuurbranden, werden andere plaatsen, zoals Slovenië en de Noord-Italië, geconfronteerd met de plotse hevigheid van genadeloos noodweer. In eigen land was het tot half augustus een speurtocht naar de felbegeerde zonnestralen waar de meeste thuisblijvers naar verlangden.

Welke effecten heeft deze uitzonderlijke zomer op de bijstandsactiviteiten van Europ Assistance?

• Europ Assistance heeft afgelopen zomervakantie (van 30 juni t.e.m. 27 augustus) minder medische dossiers geopend maar meer technische bijstand verleend in het buitenland dan tijdens de zomer van 2022, toen al een uitzonderlijk jaar met heel veel vakantievertrekken na de Covid-jaren.
  • Er werden in de heetste periodes meer medische dossiers geopend voor maag en darmproblemen alsook voor hartklachten en hitteslagen.
  • Europ Assistance behandelde afgelopen zomer 69.000 telefonische oproepen met bijstandsaanvragen. Bovendien werden enkele duizenden dossiers rechtstreeks geopend via de applicatie van de bijstandsverlener.

MEDISCHE DOSSIERS: EEN LICHTE DALING T.O.V. VORIG JAAR

Tussen 30 juni en 27 augustus heeft Europ Assistance 2.305 medische dossiers in het buitenland geopend, een daling met 8 % in vergelijking met dezelfde periode in 2022. Maar vorig jaar was de toename aanzienlijk omwille van het groot aantal vertrekken na de Covid-jaren. Het aantal geopende medische dossiers is vergelijkbaar met het aantal dat geopend werd in de jaren voor de Covidpandemie.

De uitzonderlijke hittegolven in het zuiden van Europa heeft zich vooral doen voelen in de medische dossiers die in de getroffen landen zijn geopend. ​ Bij de jongsten (-20 jaar) werden er op die plaatsen veel maag- en darmproblemen vastgesteld. Bij de 50-plussers zijn dit eerder dossiers gelinkt aan hart- en ademhalingsproblemen, alsook aan neurologische problemen (o.a. door de gevolgen van een hitteslag).

Door de extreme hitte in het Middellandse zeegebied kwamen de vakantieactiviteiten van heel wat Belgen er onder druk te staan, waardoor de meesten tijdens de heetste uren van de dag rust en verkoeling trachtten te zoeken in plaats van fysieke inspanningen te leveren (zoals o.a. sportactiviteiten en stadsbezoeken).

De grote meerderheid van de medische dossiers werd geopend in Frankrijk (18 %, -1 pt vs. 2022), in Spanje (continentaal Spanje en de eilanden: 16 %, +1 pt), in Italië (7%, -1 pt) en in Griekenland (4%, =). Het aantal dossiers in de Verenigde Staten bedroeg 5% (-1 pt) en bereikt weer het niveau van vóór de pandemie.

78 % van de dossiers werd geopend in Europa (tegenover 80 % in 2022).

(de percentages werden berekend t.o.v. zomer 2022)

Medische problemen die het vaakst voorkomen:

30% van de medische dossiers had betrekking op personen jonger dan 20.

TECHNISCHE BIJSTAND AAN VOERTUIGEN: EEN LICHTE STIJGING T.O.V. 2022

In het buitenland opende Europ Assistance tussen 30 juni en 27 augustus 2023 in totaal 5.789 dossiers voor technische interventies aan het voertuig. Dat is zo’n 4,5 % meer ten opzichte van 2022, dat toen al een piekjaar was.

De meest voorkomende technische interventies omvatten motorpech, batterij- en startproblemen (67%), technische problemen door onoplettendheid zoals sleutels opgesloten in het voertuig, verkeerde brandstof en bandenpech (18%), en ongevallen (10%).

TECHNISCHE PECHVERHELPING IN BELGIË

Tussen 30 juni en 27 augustus opende Europ Assistance 24.677 technische dossiers in eigen land. Dat cijfer ligt 4.5 % hoger dan vorig jaar. Er moet hierbij ook gewezen worden dat de schoolvakantie bij de Franstaligen pas begon op 8 juli, hetzij een week later dan bij de Nederlandstaligen.

EUROP ASSISTANCE BELGIUM, WERELDWIJDE BIJSTANDSVERLENER

Europ Assistance Belgium heeft deze zomer bijstandsdossiers geopend op alle continenten (135 landen en gebieden).

De onderstaande kaart illustreert dat de bijstandsaanvragen vanuit de hele wereld ontvangen werden. Ze geeft de optelsom weer per kleurcode van zowel de medische dossiers overal ter wereld als de technische tussenkomsten voor de voertuigen in Europa.”

PB_28-08-2023-Balans_zomer_2023.pdf

Celien Deweerdt