PERSBERICHT: BALANS KERSTVAKANTIE 2023-2024 BIJ EUROP ASSISTANCE

ZELFDE AANTAL SKI-ONGEVALLEN ALS VORIG JAAR

• Medische ski-dossiers in de Alpen: zelfde aantal ongevallen als vorig jaar tijdens dezelfde periode.
  • Aantal technische dossiers (autopech) van en naar de Alpen 4% lager in vergelijking met vorig jaar dankzij goede wegomstandigheden. ​
  • Lichte stijging van 2% van het aantal geopende medische dossiers in “zonbestemmingen” in vergelijking met 2022-2023.

MEDISCHE “SKI”DOSSIERS

BETERE SKICONDITIES EN ZELFDE AANTAL ONGEVALLEN ALS VORIG JAAR

In vergelijking met de kerstvakantie van 2022-2023 waren de skicondities dit jaar over het algemeen beter.

Vorig jaar was het aantal geopende pistes op veel plaatsen erg laag door het gebrek aan sneeuw (vooral in skigebieden onder de 2.000 m en in de noordelijke Alpen), waardoor het heel druk was op het beperkt aantal pistes dat open was en er heel wat ongevallen plaatsvonden. ​

Dit jaar waren de skicondities gunstiger, waardoor veel skiërs naar de Alpen trokken. ​
Zo registreert Europ Assistance aan het einde van de kerstvakantie een zelfde aantal medische “ski”dossiers in de Alpen in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar.

• Van vrijdag 22 december 2023 tot en met donderdag 4 januari 2024 zijn in de Alpen 120 medische dossiers geopend, wat neer komt op hetzelfde aantal als vorig jaar.
  • Dit jaar gaf 18% van de meldingen aanleiding tot een ziekenhuisopname (minimaal 1 overnachting). Vorig jaar was dit 16%.
  • De meeste letsels waren aan de knie (36%), benen (19%), schouders (13%), handen en polsen (9%) en de rug (5%).
    Hoofdletsels waren goed voor 3% van de gevallen en troffen vooral jonge kinderen. Letsels aan de handen en polsen betreffen vooral kinderen (die bij een val op hun handen terechtkomen) en jongeren onder de 20 jaar, bij wie de letsels vooral te wijten zijn aan het snowboarden. 37% van de ski-blessures komt voor bij mensen jonger dan 20 jaar.
  • In de Alpen werd 58% van de medische dossiers geopend in Frankrijk, 28% in Oostenrijk, 11% in Zwitserland en 3% in Italië. ​

PECHBIJSTAND OP DE WEG

MINDER PECHBIJSTAND VAN EN NAAR DE SKIOORDEN

Van 22 december 2023 tot en met donderdag 4 januari 2024 daalde het aantal technische interventies (pechbijstand) in het buitenland voor reizen van en naar skigebieden met 4% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, voornamelijk dankzij de goede wegomstandigheden.

Voor "niet-skibestemmingen" steeg het aantal technische interventies in het buitenland licht in vergelijking met de kerstvakantie van 2022-23 (+3%).

Er werden vooral dossiers geopend in Frankrijk (39%), Luxemburg (14%), Nederland (13%), Duitsland (10%) en Spanje (8%).

MEDISCHE DOSSIERS BUITEN DE SKIOORDEN

SPANJE ZEER IN TREK MET KERST

Net als in de voorbije jaren gaven veel toeristen de voorkeur aan een reis naar een zonnigere bestemming. Europ Assistance registreert dit jaar een zeer lichte stijging van het aantal medische gevallen naar "niet-skibestemmingen" (+2% in vergelijking met vorig jaar).

De “top 3”:

Wat de Europese bestemmingen betreft, werden de meeste medische dossiers geopend in Spanje en haar eilanden, waaronder de Canarische Eilanden (21%, een stijging van 7 procentpunten ten opzichte van vorig jaar), Frankrijk (11%) en Italië (3%).

In de verre bestemmingen werd 9% van de medische dossiers geopend in Thailand, in Marokko (5%) en de VS (3%).

PB2024-01-05-Balans_Kerst_2023_2024.pdf

Celien Deweerdt