KROKUSVAKANTIE 2022: #SNOWPLANE

DE BELGEN ZIJN TERUG OP DE PISTES: EUROP ASSISTANCE REGISTREERT EEN TOENAME VAN 34% ONGEVALLEN

VANDAAG, 4 MAART, REPATRIEERT de 43ste GIPSVLUCHT EEN TWINTIGTAL PERSONEN

• Na het noodgedwongen uitstel vorig jaar, vinden Belgische ski- en snowboardfanaten de weg terug naar hun geliefde wintersport-stations.
  • De voorbije krokusvakantie ontving Europ Assistance 6.925 oproepen, met een traditionele piek op maandag: 1.421 oproepen op maandag 28 februari.
  • Dit jaar werden er 198 medische skidossiers geopend, een stijging met 34% in vergelijking met de krokusvakantie 2020.
  • 16% van de medische skidossiers resulteerde in een ziekenhuisopname (t.o.v. 12% in 2020).
  • Europ Assistance heeft tijdens deze krokusvakantie meer dan 280 personen (geblesseerde skiërs en familie) gerepatrieerd.
  • De skibestemmingen met het grootste aantal medische skidossiers zijn Frankrijk (48%), Oostenrijk (29%), Italië (12%) en in Zwitserland (11%).
  • Ook het aantal technische interventies op weg naar de skigebieden nam toe (+45% t.o.v. 2020)*.

* OPMERKING VOORAF: VERGELIJKING 2022 MET 2020

Gezien de uitzonderlijke situatie van dezelfde vakantieperiode vorig jaar (met zeer strenge sanitaire maatregelen en de sluiting van de skipistes in de Alpen (op enkele na in Zwitserland), is het niet erg opportuun om een vergelijking te maken met dezelfde periode vorig jaar, maar wel met het laatste "normale" skiseizoen, d.w.z. dat van 2020. ​
Ook moet worden opgemerkt dat de klantenportefeuille van Europ Assistance sinds januari 2021 met meer dan een kwart is gegroeid, wat uiteraard ook de hier voorgestelde cijfers en trends beïnvloed heeft.

FOCUS OP DE WINTERSPORT

Zoals elk jaar, behalve de krokusvakantie van 2021 toen reizen verboden was, is de krokusvakantie voor de Belgen de gelegenheid bij uitstek om massaal naar de sneeuw te trekken. Voor Europ Assistance breekt dan telkens opnieuw een bijzonder drukke periode aan. Een skivakantie brengt namelijk heel wat risico’s met zich mee, zowel op de piste als op de weg. De bijstandsverlener ontving 6.925 oproepen (van vrijdag 25 februari tot en met donderdag 3 maart), met een piek van 1.421 oproepen op maandag 28 februari.

ONGEVALLENBALANS: 198 MEDISCHE SKIDOSSIERS EN 31 ZIEKENHUISOPNAMES

Van vrijdag 25 februari tot en met donderdag 3 maart opende Europ Assistance in totaal 198 medische skidossiers in de Alpenlanden, wat een toename van 34% betekent t.o.v.dezelfde periode in 2020. Dit jaar werden 16% van de geblesseerden in het ziekenhuis opgenomen (t.o.v. 12% in 2020 en 10% in 2019).

De skiongelukken deden zich hoofdzakelijk voor in:

1. Frankrijk (48%, t.o.v. 55% in 2020)
  2. Oostenrijk (29%, t.o.v. 18% in 2020)
  3. Italië (12%, t.o.v. 17% in 2020)
  4. Zwitserland (11%, t.o.v. 10% in 2020)

MEEST VOORKOMENDE WINTERSPORTBLESSURES

Belangrijkste vaststelling: het zal niemand verbazen dat snowboardblessures zich vooral voordoen bij de jongere generatie en skiblessures vooral bij de oudere wintersporters:

Net als de voorbije jaren, zien we dat het aantal kinderen jonger dan 10 jaar op de piste blijft toenemen. Zij vertegenwoordigen dit jaar 39% van het aantal gekwetsten.

De meest voorkomende letsels bij de jongeren van 5 tot 20 jaar zijn knie- (38%), pols-/hand- (21%) en schouderblessures (14%). Het aantal hoofdblessures in deze leeftijdscategorie blijft redelijk stabiel dankzij het dragen van een skihelm (4%). Dit resultaat is mede te danken aan de verplichting in de skischolen en in sommige landen[1] om een helm te dragen en een grotere bewustwording bij de ouders. Bij de 11-20 jarigen komen vooral blessures voor bij het snowboarden, een wintersport die vooral door deze categorie beoefend wordt.

De 21-30 jarigen lopen grotendeels blessures op bij het skiën en snowboarden: knie (42%), schouder (16%), hand en pols (16%).

Over het algemeen kunnen we vaststellen dat jonge kinderen en tieners vaker blessures oplopen tijdens het snowboarden. De leeftijdscategorieën 31-40, 41-50 en +51 worden vaker getroffen worden door skiongelukken. Bijgevolg zijn in de leeftijdsgroep 31-70 jaar de meest voorkomende blessures ook de traditionele skiblessures: knie (38%), been (16%), schouder (13%) en enkel/voet (10%).

1Nota: het dragen van een skihelm voor kinderen is verplicht in de skischolen in Frankrijk, in Zwitserland en in de Tsjechische Republiek. De helm is verplicht voor kinderen jonger dan 14 jaar in Italië, Kroatië, Slovenië en Spanje, voor kinderen t.e.m. 15 jaar in Oostenrijk (behalve in Tirol en Vorarlberg).

MEER DAN 1 GEKWETSTE OP 2 IS JONGER DAN 20 JAAR

Europ Assistance stelt vast dat meer dan 1 op de 2 geblesseerden (51%) jonger is dan 20 jaar. Het betreft hier een groep die traditioneel heel talrijk op de pistes aanwezig is tijdens de schoolvakanties. Twee derde van de gekwetsten van deze leeftijdscategorie zijn jongens!

LEEFTIJD VAN DE SLACHTOFFERS

AARD VAN DE SKILETSELS (alle leeftijden)

DE MEESTE ONGEVALLEN GEBEUREN ’S NAMIDDAGS

Uit het tijdstip waarop de ongevallendossiers geopend worden, stelt Europ Assistance vast dat de meeste ongelukken in de namiddag plaatsvinden, met een oproeppiek rond 16-17u, en dus een ongeval één of twee uren voordien. Deze tendens wordt door de hulpposten op de skipiste bevestigd.

Roekeloos gedrag dat aangemoedigd wordt door het steeds efficiënter skimateriaal, het filmen van zichzelf of het skiën buiten de pistes en het gebrek aan ervaring of fysieke voorbereiding leidt vaak tot ongevallen. Ook spiermoeheid na een paar dagen op de pistes doet de kans op een ongeval toenemen. Daarnaast kan algemene vermoeidheid of een middagpauze met alcoholconsumptie hiervoor ook een mogelijke verklaring zijn.

DE GIPSVLUCHT: EEN TRADITIE

MEER DAN 135 REPATRIËRINGSDOSSIERS VANUIT ALLE BESTEMMINGEN EN ​
20 GEREPATRIEERDE PERSONEN AAN BOORD VAN DE GIPSVLUCHT

Tijdens deze krokusvakantie 2022 repatrieerde Europ Assistance tot op heden reeds meer dan 280 geblesseerde vakantiegangers (ski en niet-ski) en hun familie, dit ofwel om medische redenen, ofwel op vraag van het slachtoffer om zijn of haar vakantie in te korten na een ziekte of ongeval.

Naar jaarlijkse gewoonte (behalve in 2021) bood Europ Assistance personen met blessures die geen dringende repatriëring vereisten of die bij hun familie ter plaatse wilden blijven, de mogelijkheid om op het einde van de krokusvakantie naar huis gebracht te worden aan boord van haar “Gipsvlucht”.

Dit jaar nemen 20 onfortuinlijke vakantiegangers waarvan 13 gekwetsten plaats aan boord van de Gipsvlucht van Europ Assistance naar Brussel vanop de luchthaven van Grenoble. De repatriëring vanuit de Franse en Zwitserse skigebieden gebeurt in samenwerking met Brussels Airlines.

ASSISTENTIEPROFESSIONELEN

De “Gipsvluchtoperatie” wordt in goede banen geleid door een groep van “Europ Assistance professionals”, waaronder artsen, verplegers, brancardiers, assistenten,… Het vliegtuig wordt speciaal uitgerust naargelang de aard van de skiblessure. Zwaargekwetste personen worden liggend vervoerd. Wie een lichtere blessure heeft, beschikt over een speciaal aangepaste zetel om het been of de arm in alle comfort te laten rusten. De overige slachtoffers kunnen een standaardzitplaats innemen. Ook de gezinsleden worden niet aan hun lot overgelaten en kunnen meevliegen met de “Gipsvlucht” van Europ Assistance.

EEN ECOLOGISCHE COMPENSATIE

Europ Assistance België is zich ten volle bewust van de ecologische voetafdruk die haar repatriëringsoperatie met de Gipsvlucht nalaat. Greentripper onderzocht de CO2-uitstoot die hiermee gepaard gaat. Ter compensatie van de CO2-impact van de retourvlucht Brussel-Grenoble, zal Europ Assistance de aanplanting van bomen in België financieren. Voor dit project werkt het bedrijf samen met Go Forest (https://goforest.be/) en kiezen ze ervoor om 256 bomen te planten in Hogne, dichtbij Marche-en-Famenne. Het gaat meer specifiek om volgende boomsoorten: de wintereik, de rode eik, de Europese lariks en de Douglasspar. In het kader van dit partnerschap vindt Europ Assistance het niet enkel belangrijk om bomen te planten, maar ook om een opvolgings- en onderhoudsperiode van 30 jaar te voorzien.

MOBILITEIT

MEER TECHNISCHE INTERVENTIES OP WEG NAAR DE SKIGEBIEDEN

Tijdens deze krokusvakantie 2022 werden in totaal 214 dossiers geopend voor technische interventies in het buitenland, hetzij 13% meer dan in 2020. Op weg naar de skioorden tekende Europ Assistance een stijging op van 45%.

In België steeg het aantal technische interventies met 54% (2.285 dossiers) t.o.v. dezelfde periode in 2020. Deze stijging komt vooral door de uitbreiding van de portefeuille van Europ Assistance (zie *Opmerking vooraf).

VERRE ZONBESTEMMINGEN BLIJVEN ZEER POPULAIR TIJDENS DE KROKUSVAKANTIE

Heel wat Belgische vakantiegangers verkozen verre zonbestemmingen voor hun krokusvakantie: 56% van de dossiers betreffen medische problemen die reizigers ondervonden op deze bestemmingen.

• Europese zonbestemmingen: Frankrijk (20%, +8 ptn), Spanje en de Canarische eilanden (8%, -6 ptn) en Italië (8%, -3 ptn).
  • Verre zonbestemmingen: Egypte vertegenwoordigt 7% van de medische oproepen vanuit verre bestemmingen (+3 ptn.), 4% van de medische oproepen kwamen vanuit de Verenigde Staten (-3 ptn), en 3% vanuit de Dominicaanse Republiek.

De meest voorkomende blessures bij deze zonvakanties zijn breuken en/of kneuzingen (40%), gevolgd door infecties (11%, inclusief infecties door Covid), problemen met het maagdarmsysteem (11%) en hartaandoeningen (7%). Tijdens deze krokusvakantie opende Europ Assistance 7 Covid-19 dossiers.

DE KROKUSVAKANTIE 2022 BIJ EUROP ASSISTANCE IN ENKELE CIJFERS

PERSINFO

De eerste foto’s van de Gipsvlucht 2020 zijn beschikbaar op de site www.europ-assistance.be – persluik vanaf 17u.

Volg het evenement ook op Twitter en op Instagram #snowplane

Media Relations: