EUROP ASSISTANCE MAAKT DE BALANS OP VAN ZOMERVAKANTIE 2016

Drukke zomer bij Europ Assistance: ​ stijging medische en technische tussenkomstenn hoger aantal tussenkomsten in Spanje, lager aantal in Turkije

• Tussen 30/06 en 28/08 heeft Europ Assistance meer dan 56.000 oproepen ontvangen, hetzij een stijging met 12 % in vergelijking met dezelfde periode in 2015.
  • Medische problemen in het buitenland vertonen een stijging van 5,6 % terwijl autopech in het buitenland met 6,6 % stijgt.
  • Frankrijk en Spanje zijn voor deze zomervakantie de meest favoriete vakantiebestemmingen en tekenen het grootste aantal medische en technische interventies op.
  • In Turkije en de Verenigde Staten daalt het aantal medische dossiers aanzienlijk (met respectievelijk 3 % vs.7 % en 5 % vs.7 %).
  • Stijging van het aantal autoproblemen in België (+9,1 %).

MEER DAN 56.000 ONTVANGEN OPROEPEN

• Sinds het begin van de vakantie (van donderdag 30 juni t.e.m. zondag 28 augustus 2016) registreerde Europ Assistance meer dan 56.000 oproepen (+12% vs. 2015).
  • Oproeppiek op maandag 18 juli : 1.277 oproepen.
  • Gemiddeld aantal oproepen per dag: 938.
  • De cijfers tonen aan dat de grote vertrekgolven van de Belgen naar het zuiden plaatsvonden tijdens het tweede (09-10/07) en het derde (16-17/07) weekend van juli.

MEDISCHE DOSSIERS IN HET BUITENLAND IN STIJGENDE LIJN

• Sinds het begin van deze zomer opende Europ Assistance 1.976 medische dossiers in het buitenland, wat een stijging van 5,6 % betekent t.o.v. dezelfde periode in 2015.
  • In Frankrijk (20 %) werd het grootste aantal medische dossiers geopend, gevolgd door Spanje (Spanje + eilanden: 13 %).
  • Het aantal medische dossiers geopend in Turkije vertoont een duidelijke daling ten opzichte van vorig jaar (3 % vs. 7 % in 2015), wellicht te wijten aan de toeristische «boycot» van dit land omwille van een onveiligheidsgevoel en de recente politieke gebeurtenissen die er plaatsvonden.

Ook voor de Verenigde Staten wordt een gevoelige daling van het aantal medische dossiers opgetekend (5 % vs. 7 % en 2015), hoogst waarschijnlijk het gevolg van een lager aantal vertrekken naar deze verre bestemming in vergelijking met vorig jaar.

Medische dossiers

Zomer 2016

Zomer 2015

Evolutie

Frankrijk

-2 ptn

Spanje + eilanden

+2 ptn

Italië

-1 pt

Verenigde Staten

-2 ptn

Griekenland

Turkije

1. %

-4 ptn

In meer exotische bestemmingen werden ook talrijke medische dossiers geopend, zoals Thailand (3 %) en Indonesië (2 %), maar ook in andere landen zoals Portugal (3 %), Canada (2 %) of Duitsland (2 %). In totaal werden medische dossiers geopend in 120 landen over de hele wereld.

Type meest voorkomende medische problemen:

trauma's * 37%
darm- & maagproblemen 12%
infecties 9%
neus-keel-oren 6%
hart- en vaatziekten 5%

*: trauma’s : kneuzingen, kwetsuren, breuken, …

AUTOPROBLEMEN STIJGEN IN BELGIË EN IN HET BUITENLAND

• In België In België werden sinds het begin van de zomer 13.740 technische dossiers geopend (+9,1 % vs. 2015). Dit aantal houdt rekening met het aantal technische problemen ontstaan gedurende het gewone woon- en werkverkeer evenals met de vrijetijdsverplaatsingen in België. Deze stijging kan o.a. liggen aan het feit dat veel Belgen in België bleven.
  • In het buitenland opende Europ Assistance 4.044 technische dossiers (+6,6 % vs. 2015), waarvan (Top 4):

Technische dossiers

Zomer 2016

Zomer 2015

Evolutie

Frankrijk

-4 ptn

Spanje

+1 pt

Duitsland

Italië

• Type meest voorkomende technische interventies:
motor- & startproblemen 73%
onoplettendheid * 15%
ongevallen 9%

* : onoplettendheid (sleutel opgesloten in auto, verkeerde brandstof, problemen met autoband (slijtage, slechte bandendruk), …

• De stijging in het aantal technische dossiers in het buitenland wordt deels verklaard door de vele vakantiegangers die er de voorkeur aan geven om met de auto naar het zuiden te reizen. In de laatste vakantiebarometer van Europ Assistance was sprake van 52 % die de wagen zou nemen (enquête uitgevoerd tussen 23/03 en 02/05/2016). In realiteit ligt dit cijfer wellicht hoger, gezien het onveiligheidsgevoel om verre reizen te ondernemen en eerder naar Spanje of Frankrijk op vakantie te gaan, ten nadele van Turkije.

PB-160829-EA-BalansZomer2016.pdf

Ellen De Wilde