Europ Assistance maakt de balans op van de zomervakantie 2019

AANTAL MEDISCHE INTERVENTIES IN HET BUITENLAND EVEN HOOG ALS VORIG JAAR

• Tussen 28/06 en 29/08, ontving Europ Assistance iets minder dan 90.000 bijstandsaanvragen, hetzij een daling van 8% in vergelijking met dezelfde periode in 2018, te wijten aan een minder hoog aantal technische dossiers.
  • Medische problemen in het buitenland zijn even talrijk als vorig jaar (+0,2%) terwijl het aantal gevallen van autopech in het buitenland daalt in vergelijking met dezelfde periode in 2018 (-10%).
  • Zowat 4 op de 10 medische dossiers betreffen jongeren (leeftijd 0 tot 20). Zij worden vaker getroffen door maag- en darmproblemen, KNO en infectieproblemen.

MEER DAN ​ 1.440 BIJSTANDSAANVRAGEN PER DAG

• Sinds het begin van de vakantie (van vrijdag 28 juni t.e.m. woensdag 29 augustus 2019 inbegrepen), registreerde Europ Assistance 89.666 bijstandsaanvragen (telefonische oproepen en bijstandsaanvragen via mail en applicatie), hetzij een daling van (8%) vs. 2018).
  • Een piek van aanvragen vond plaats op vrijdag 26 juli: 2.312, in grote mate te wijten aan de hitte.
  • Gemiddeld aantal bijstandsaanvragen per dag: 1.437.
  • Gemiddeld aantal bijstandsaanvragen per dag: 1.444.
  • De eerste grote vertrekgolven van de Belgische vakantiegangers naar het zuiden vonden plaats tijdens het tweede weekend (13-14/07) en het derde weekend van de vakantie (20-21/07).

ZELFDE AANTAL MEDISCHE DOSSIERS IN HET BUITENLAND ALS VORIG JAAR

Sinds het begin van de zomer, opende Europ Assistance 2.169 medische dossiers in het buitenland, zowat hetzelfde aantal t.o.v. (+0,2%) dezelfde periode in 2018, die toen al heel druk was. Omwille van het (zeer) warme weer in de eerste helft van de vakantie was er in juli een lichte stijging van het aantal medische dossiers. In augustus is dit aantal echter lichtjes gedaald.

Het grootste aantal medische dossiers werd geopend in Frankrijk (18%) en Spanje (Spaanse vasteland + eilanden: 11%).

Medische dossiers per land (top 6):

73% van de dossiers werden geopend in Europa, 9% in Azië, 6% in Afrika, 6% in Noord-Amerika, 5% in Midden- en Zuid-Amerika en 1% in het Midden-Oosten en in Oceanië.

Type meest voorkomende medische problemen:

1. Letsels, breuken, verwondingen: 42 % (+2 ptn vs 2018)
  2. Infecties 12 % (+1 pt vs 2018)
  3. Spijsverteringsproblemen: 9 % (+1 pt vs 2018)
  4. Hart- en vaatziekten: 3 % (-2 ptn vs 2018)

23% van de medische dossiers hebben aanleiding gegeven tot een hospitalisatie.

Gedurende de zomerperiode opende Europ Assistance een 16-tal dossiers voor sterfgevallen in het buitenland. Dit aantal ligt bij de bijstandsverlener in dezelfde lijn als de vorige jaren.

De oorzaken van de sterfgevallen zijn meestal gelinkt in het bijzonder aan ongevallen met een voertuig (wagen, motor, fiets,…), gevolgd door medische problemen (o.a. beroertes, hartziekten) of door ongevallen en ongelukken op de vakantieplek, al dan niet veroorzaakt door de beoefening van sportactiviteiten of van eenvoudige fysieke inspanningen (bvb. een persoon met een hartaandoening die in volle hittegolf gaat wandelen).

Deze tendensen tonen aan dat het noodzakelijk is om zich goed te informeren, zich voorafgaandelijk goed voor te bereiden en zich desnoods ter plaatse professioneel te laten begeleiden wanneer men op zijn vakantieplek activiteiten plant die men thuis weinig of nooit beoefent.

4 OP DE 10 MEDISCHE DOSSIERS BETREFT JONGEREN

De jongsten (0 tot 17 jaar) vertegenwoordigen 34% van de geopende medische dossiers. Als we de 18-, 19- en 20-jarigen erbij optellen, stijgt dit percentage zelfs tot 39%, of bijna 4 van de 10 reizigers!

Bij de analyse van het type pathologie per leeftijdsgroep is het duidelijk dat de jongsten (wegens hun grotere kwetsbaarheid) het meest getroffen worden door maag- en darmproblemen (spijsverteringsproblemen zoals "reizigersdiarree"), infecties (kinderinfecties of tropische infecties) en KNO-problemen (keel-, neus- of oorinfecties, inclusief bof of oorontstekingen).

Hart- en vaatziekten komen logischerwijs vaker voor bij ouderen vanaf 40 jaar en ouder.

Trauma’s (verwondingen, breuken, kneuzingen, enz.) treffen alle leeftijdsgroepen, hoewel deze aandoeningen iets vaker voorkomen bij adolescenten (waarschijnlijk ook door het nemen van grotere risico’s, o.a. bij sportactiviteiten).

Wat zijn de meest voorkomende ziekten per leeftijdsgroep?

AANTAL DOSSIERS TECHNISCHE BIJSTAND DAALT

Minder autopech in België en in het buitenland

Sinds het begin van de zomer, opende Europ Assistance 15.517 technische dossiers in België (-1,6% vs. 2018). Dit aantal omvat eveneens de technische problemen ontstaan tijdens het woon- en werkverkeer en de vrijetijdsverplaatsingen in België.

In het buitenland heeft Europ Assistance tussen 28/06 en 28/08/2019 een totaal van 3.730 technische dossiers geopend (-10,5 % vs. 2018), waarvan (Top 6) :

De hoge temperaturen in sommige regio’s en gedurende sommige periodes lijken geen grotere invloed dan vorig jaar te hebben gehad op het aantal technische problemen.

Type meest voorkomende technische interventies:

1. Motor-, batterij- en startproblemen: 70%, hoofdzakelijk te wijten aan het warme weer.
  2. Technische problemen veroorzaakt door onoplettendheid (sleutel in auto, verkeerde brandstof, bandenpech): 17%.
  3. Ongevallen: 9%

WERELDWIJDE TUSSENKOMSTEN

Deze zomer heeft Europ Assistance voor de Belgische vakantiegangers wereldwijd interventies uitgevoerd in volgende landen (zowel medische aanvragen overal ter wereld als technische tussenkomsten voor het voertuig in Europa):

Perscontact en sociale media :

Europ Assistance Belgium N.V.
Tel: 0473/46.82.00
Mail: [email protected]