EUROP ASSISTANCE MAAKT DE BALANS OP VAN DE ZOMERVAKANTIE: een drukke zomer met meer medische dossiers dan vorig jaar

Woensdag 30 augustus 2017

• Tussen 29/06 en 29/08 ontving Europ Assistance iets minder dan 62.000 oproepen, hetzij een stijging van 5,5% in vergelijking met dezelfde periode in 2016.
  • Medische problemen in het buitenland vertonen een stijging van 3,5% terwijl autopech in het buitenland met 1,7% daalt.
  • Frankrijk en Spanje blijven de meest favoriete vakantiebestemmingen en tekenen het grootst aantal medische en technische interventies op.
  • Lichte stijging van het aantal autoproblemen in België (+3%).

BIJNA 1000 OPROEPEN PER DAG

• Sinds het begin van de vakantie (van donderdag 29 juni t.e.m. dinsdag 29 augustus 2017), registreerde Europ Assistance 61.776 oproepen (+5,5% vs. 2016).
  • Oproeppiek op maandag 24 juli: 1436.
  • Gemiddeld aantal oproepen per dag: 996.
  • De grote vertrekgolven van de Belgische vakantiegangers naar het zuiden vonden plaats tijdens het tweede (09-10/07) en derde (15-16/07) weekend van juli alsook op de dagen voorafgaand aan de nationale feestdag (17-20/07).

STIJGING VAN MEDISCHE DOSSIERS IN HET BUITENLAND

• Sinds het begin van de zomer opende Europ Assistance 2.105 medische dossiers in het buitenland, wat een stijging van 3,5% betekent t.o.v. dezelfde periode in 2016.
    Gedurende de eerste vakantiemaand heeft de extreme warmte in bepaalde landen van Zuid-Europa een invloed gehad op het stijgend aantal geopende medische dossiers voor infecties en spijsverteringsproblemen.
    De vakantiebarometer van Europ Assistance gaf anderzijds ook aan dat meer Belgen dit jaar op vakantie zouden vertrekken in vergelijking met vorig jaar, wat eveneens een stijging van het aantal medische dossiers in de hand kan gewerkt hebben.
  • In Frankrijk (21%) werd het grootst aantal medische dossiers geopend, gevolgd door Spanje (Spanje + eilanden: 12%). Medische dossiers per land (top 6):

Medische dossiers

Zomer 2017

(t.e.m. 29/08)

Zomer 2016

Evolutie

Frankrijk

+1 pt

Spanje + eilanden

-1 pt

Italië

Verenigde Staten

Griekenland

+1 pt

Turkije

=

Op verdere vakantiebestemmingen werden medische dossiers zowat overal ter wereld geopend, waarvan in Thailand en Indonesië (elk bijna 3%), in Marokko en Peru (elk 2%), en in heel wat andere landen zoals de Dominicaanse Republiek, Egypte, Colombia, Brazilië, Vietnam, Costa Rica, enz…

• Type meest voorkomende medische interventies:
  1. Letsels, breuken, verwondingen: 37 % (-2 pts vs 2016)
  2. Spijsverteringsproblemen: 12 % (= 2016)
  3. Infecties: 11 % (+1 pt vs. 2016)
  4. Hart- en vaatziekten: 5 % (+ 1pt vs 2016)

TECHNISCHE BIJSTAND VOOR VOERTUIGEN: STIJGING VAN DOSSIERS IN BELGIË, LICHTE DALING IN HET BUITENLAND

Autopanne in licht stijgende lijn in België, maar in daalt in het buitenland:

• In België werden sinds het begin van de zomer 14.760 technische dossiers geopend (+3% vs. 2016). Dit aantal houdt rekening met het aantal technische problemen ontstaan gedurende het gewone woon- en werkverkeer evenals met de vrijetijdsverplaatsingen in België. Deze stijging kan o.a. liggen aan het aantal Belgen dat in die periode in het land is gebleven om er van de vakantie te genieten.
  • In het buitenland heeft Europ Assistance tussen 29/06 en 29/08/2017 een totaal van 4.055 technische dossiers geopend (-1,7 % vs. 2016), waarvan (top 4):

Technische dossiers

Zomer 2017

(t.e.m 29/08)

Zomer 2016

Evolutie

Frankrijk

+1pt

Spanje

-1pt

Duitsland

+1pt

Italië

=

• Type meest voorkomende technische interventies:
  1. Motor-, batterij- en startproblemen: 72 %.
  2. Technische problemen veroorzaakt door onoplettendheid (sleutel in auto, verkeerde brandstof, bandenpech): 17 %
  3. Ongevallen: 8 %

De Groep Europ Assistance, die in 1963 in Frankrijk werd opgericht, is de uitvinder van de reisbijstand. Vanaf haar oprichting koos de Groep gedurende de afgelopen vijf decennia voor de innovatie als eerste hefboom ten dienste van haar klanten. De Europ Assistance Group, die via haar 37 dochterondernemingen in 33 landen wereldwijd aanwezig is, telt 8.500 werknemers en 750.000 serviceproviders en begeleidt haar klanten vanuit een menselijke aanpak vanaf het allereerste moment op het gebied van Reizen, Automotive, Gezondheid en Familie- en Thuiszorg. Europ Assistance verwezenlijkt meer dan 8,8 miljoen interventies per jaar en telt meer dan 300 miljoen klanten. De Europ Assistance Group, een 100% dochteronderneming van de Generali Group, realiseerde in 2017 een geconsolideerde omzet van 1.591 miljoen euro.

Europ Assistance Belgiƫ telt 216 medewerkers, behandelt meer dan 244 000 telefonische oproepen en meer dan 112 000 dossiers per jaar.