Europ Assistance maakt de balans op na een eerste vakantiemaand:

SIGNIFICANTE DALING VAN HET AANTAL INTERVENTIES IN HET BUITENLAND ALS GEVOLG VAN DE IMPACT VAN COVID-19 OP DE VAKANTIEGANGERS

Europ Assistance maakt de balans op van juli 2020:

• De daling van het aantal vertrekken, de keuze van de bestemmingen en de geboden voorzichtigheid als gevolg van COVID-19 hebben een aanzienlijke invloed op de bijstandsaanvragen deze zomer.
  •  Tussen 26/06 en 28/07 ontving Europ Assistance meer dan 31.000 bijstandsaanvragen, hetzij een daling van 35% in vergelijking met dezelfde periode in 2019.
  • Medische problemen in het buitenland nemen sterk af (-64%).
  • Autopech in het buitenland komt ook minder vaak voor dan in dezelfde periode in 2019 (-32%).
  • De trends van de vakantie-enquête van Europ Assistance 2020 worden bevestigd: vakantiegangers gaan minder ver op reis, verplaatsen zich met hun gezinsbubbel, bij voorkeur met de auto en zijn voorzichtiger omwille van de gezondheidsrisico’s.

945 BIJSTANDSAANVRAGEN PER DAG

• Sinds het begin van de vakantie (van vrijdag 26 juni tot en met dinsdag 28 juli 2020), registreerde Europ Assistance 31.190 bijstandsaanvragen (telefonische oproepen en bijstandsaanvragen via mail en applicatie), hetzij een daling van 35% ten opzichte van 2019.
  • Een piek van aanvragen vond plaats op woensdag 22 juli: 1.332 aanvragen. Deze piek is aanzienlijk lager dan vorig jaar in dezelfde periode (1.932 op 13/07/2019).
  • Gemiddeld aantal bijstandsaanvragen per dag: 945.
  • In vergelijking met de voorgaande jaren was het vertrek van de Belgische vakantiegangers naar het zuiden dit jaar meer verspreid over de gehele maand juli.

STERKE DALING VAN HET AANTAL MEDISCHE DOSSIERS IN HET BUITENLAND

Sinds het begin van de zomer, opende Europ Assistance 422 medische dossiers in het buitenland, hetzij een daling van 64% t.o.v. dezelfde periode in 2019. De maatregelen die een impact hebben op de reissector, de situatie en de risico's als gevolg van COVID-19, zorgen ervoor dat reizigers minder ver op reis gaan en minder risico's nemen.

Het is ook mogelijk dat sommige reizigers terughoudender zijn om niet-dringende medische zorg te zoeken in het buitenland. Volgens de vakantie-enquête 2020 van Europ Assistance * maakt 12% van de Belgische reizigers zich immers zorgen over de aanwezige medische infrastructuur in het buitenland tijdens de periode van COVID-19.

Het overgrote deel van de medische dossiers werd geopend in Frankrijk (40%, deze zomer uitgekozen als dé favoriete bestemming dicht bij huis) en in Spanje (Spaanse vasteland + eilanden: 13%). Ook in Duitsland en Nederland zien we een toename van het aantal medische dossiers (respectievelijk 4% en 3%).

Medische dossiers per land (top 6):

89% van de dossiers werden geopend in Europa (vs. 73% in 2019).

Type meest voorkomende medische problemen:

1. Letsels, breuken, verwondingen: 50% (+7 ptn vs. 2019)
  2. Spijsverteringsproblemen: 6% (-4 ptn vs. 2019)
  3. Hart- en vaatziekten: 6% (+2 ptn vs. 2019)

Infecties, op de tweede plaats in de zomer van 2019 (12%), neemt dit jaar de 4de plaats in met slechts 4% van de meest voorkomende medische problemen.

Vakantiegangers kiezen voor bestemmingen dichter bij huis, waardoor het aantal interventies voor medische problemen die typisch zijn voor warme landen, zoals infecties en spijsverteringsproblemen (waaronder « turista »), afneemt.

Tot nu toe heeft Europ Assistance Belgium nog geen medisch dossier moeten openen ten gevolge van een COVID-19 besmetting tijdens de vakantie.

DE DOSSIERS VAN DE TECHNISCHE BIJSTAND VOOR VOERTUIGEN EVENEENS IN DALENDE LIJN

Autopech is ook afgenomen

Sinds het begin van de zomer heeft Europ Assistance in België 8.252 technische dossiers geopend (-2% vs. 2019). Dit aantal omvat eveneens de technische problemen die ontstaan tijdens het woon- en werkverkeer en de vrijetijdsverplaatsingen in België.

In het buitenland heeft Europ Assistance tussen 26/06 en 28/07/2020 een totaal van 1.436 technische dossiers geopend (-32% vs. 2019), waaronder (top 6):

Uit deze cijfers blijkt ook duidelijk dat de vakantiegangers voorkeur geven aan nabije bestemmingen (buurlanden).

Type meest voorkomende technische interventies:

1. Motor-, batterij- en startproblemen: 70%.
  2. Technische problemen veroorzaakt door onoplettendheid (sleutel in auto, verkeerde brandstof, bandenpech): 19%.
  3. Ongevallen: 8%.

De oorzaken van de technische interventies zijn sterk gelijklopend met die van 2019.

Het profiel van de Belgische vakantieganger deze zomer

Uit een recent onderzoek van de Europ Assistance Group is gebleken dat COVID-19 het gedrag van vakantiegangers en hun vakantieplannen sterk beïnvloedt.

De Belgische vakantieganger vreest voor de impact van COVID-19 zowel op zijn gezondheid als op de gekozen vakantiebestemming. Hij reist het liefst in Europese landen of blijft in eigen land, vertrekt met de auto, reist met zijn gezinsbubbel en heeft zijn « vakantiebudget » verlaagd.

Voor meer informatie zie: https://blog.europ-assistance.be/nl/reisgedrag-van-belgen-zomer-2020-in-coronatijden/.

OPGELET: DE WEEKENDS VAN 1 EN 8 AUGUSTUS KLEUREN "ZWART" OP DE WEGEN

Ondanks de reisbeperkingen in verband met COVID-19, voorziet Europ Assistance een zeer druk weekend op 1 en 2 augustus, evenals op 8 en 9 augustus op het hele wegennet in zuidelijke richting en richting kust op de belangrijkste toeristische wegen, vanwege de wisselweekends. Zoals eerder aangetoond kiezen veel vakantiegangers in veel Europese landen er momenteel voor om met de auto te reizen.

Het beste advies voor vakantiegangers die van plan zijn om in deze periode de weg op te gaan, is om de verkeersdrukte te vermijden (tussen 8u en 18u), of zelfs hun vertrek uit te stellen tot een rustiger moment, om de staat van hun voertuig te controleren vooraleer ze vertrekken (banden, batterij, oliepeil en peil van koelvloeistoffen, airco, ...) en koude drank mee te nemen. En vergeet zeker de mondmaskers niet, op vele plaatsen verplicht in de tankstations.

Op de blog van Europ Assistance vindt u handige tips voor uw verplaatsingen op reis en uw verblijf in het buitenland: https://blog.europ-assistance.be/nl/verkeersdruktekalender-zomer-2020/

*https://blog.europ-assistance.be/nl/reisgedrag-van-belgen-zomer-2020-in-coronatijden/

Contactpersonen:

Europ Assistance Belgium ​