EUROP ASSISTANCE: Balans Paasvakantie 2017

MEER SKIONGEVALLEN IN DE ALPEN DOOR MIDDELMATIGE SKICONDITIES

• Tijdens de paasvakantie 2017 lag er in de meeste skioorden onvoldoende sneeuw van goede kwaliteit. Dit deed het aantal skiongevallen dan ook stijgen met 6% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.
  • Het aantal technische interventies in het buitenland kende in dezelfde periode een sterke daling (-19%).

AANTAL OPROEPEN EN DOSSIERS

Sinds het begin van de paasvakantie (van vrijdag 31/03 t.e.m. donderdag 13/04/2017):

• ontving Europ Assistance 10 283 oproepen (+5%  t.o.v. paasverlof 2016, hoofdzakelijk toe te dragen aan het hoog aantal dossiers voor technische tussenkomsten in België).
  • opende de bijstandsverlener 4 573 bijstandsdossiers voor medische bijstand en technische bijstand voor de wagen, (+9% t.o.v. 2016).
  • behandelde Europ Assistance gemiddeld 735 oproepen per dag.

DE SKIBESTEMMINGEN EN -ONGELUKKEN

De skicondities waren tijdens deze paasvakantie niet optimaal. De zachte temperaturen in de laaggelegen gebieden en het tekort aan sneeuw maakten de beoefening van de sneeuwsporten moeilijk en zelfs op bepaalde plaatsen gevaarlijk. Europ Assistance noteerde dan ook een toename van het aantal ongelukken op de pistes met 6% in vergelijking met verleden jaar. De meeste dossiers werden geopend in de Franse Alpen (68% vs. 75% in 2016) en in Oostenrijk (14% vs. 10% in 2016).

Medische skidossiers

- 7 ptn

Oostenrijk

+4 ptn

Zwitserland

Italië

+3 ptn

Europ Assistance opende deze vakantie 164 medische dossiers naar aanleiding van een ski- of snowboard ongeval, anders gezegd, een stijging van 6% ten opzichte van 2016. Zo’n 12% van de ongevallen leidde tot een hospitalisatie (t.o.v. 11% in 2016 en 13% in 2015), wat aantoont dat de blessures over het algemeen niet zo ernstig waren.

Meest voorkomende blessures

Knie

-3 ptn

Schouder

-4 ptn

Pols & hand

Been

+ 6 ptn

Hoofd

+1 pt

DE TECHNISCHE TUSSENKOMSTEN

Dit jaar zijn er merkelijk minder technische dossiers geopend rond autoproblemen in het buitenland (-19% t.o.v. 2016). Het zachte weer in Europa gedurende de paasvakantie verklaart deze daling in grote mate.
Anderzijds is het aantal technische tussenkomsten in België in dezelfde periode gestegen (+17%), wat kan wijzen op het feit dat veel Belgen in eigen land zijn gebleven voor korte uitstapjes.

Top 3 van de technische interventies

Pasen 2017

Autopanne (o.a. motor- en startproblemen)

Onoplettendheid (o.a. verkeerde brandstof, opsluiting autosleutels, …)

Ongevallen

Technische interventies in het buitenland (top 5)

+7 ptn

-4 ptn

Luxemburg

+1 ptn

Duitsland

-2 ptn

Spanje

DE ZONBESTEMMINGEN

Niet alle Belgische vakantiegangers trokken naar de sneeuw tijdens het paasverlof. Heel wat landgenoten gingen op zoek naar de zon en de warmte en kozen voor een zonnige bestemming. Getuigen hiervan de medische dossiers die buiten de skibestemmingen zijn geopend (490 of -1% vs.  2016). 35% van de geopende dossiers hadden te maken met trauma’s en breuken, 12% met infecties en 7% met maag- en darmproblemen. Het valt op dat dit jaar meer medische dossiers werden geopend in de VS en minder in Frankrijk, vergeleken met dezelfde periode in 2016 (in beide landen 11%).

Medische dossiers buiten skibestemmingen (meest markante bestemmingen)

Spanje en Canarische eilanden

Italië