BALANS KERSTVAKANTIE 2022-2023 BIJ EUROP ASSISTANCE

MINDER PISTES OPEN, MAAR ZELFDE AANTAL SKI-ONGEVALLEN ALS VORIG JAAR

• Medische ski-dossiers in de Alpen: zelfde aantal als vorig jaar, maar in een minder hoog aantal geopende skioorden.
  • Aantal technische dossiers (autopech) van en naar de Alpen stijgt met 11% in vergelijking met 2021-2022.
  • 9% minder medische dossiers in "zonbestemmingen" dan in 2021-2022.

MEDISCHE "SKI"DOSSIERS

VEEL PISTES GESLOTEN IN DE ALPEN MAAR TOCH ZELFDE AANTAL MEDISCHE SKI-DOSSIERS ALS VORIG JAAR

De afgelopen weken is er in de meeste skigebieden weinig sneeuw gevallen en waren de weersomstandigheden uitzonderlijk zacht. Hierdoor waren er op veel plaatsen minder pistes open, vooral in de gebieden onder de 2.000 m en in de noordelijke Alpen. ​
Tijdens de eerste week van de kerstvakantie bleef het aantal medische skidossiers ruim lager dan het aantal geopende dossiers in dezelfde periode in het jaar ervoor. ​
Tijdens de tweede week keerde de tendens echter om. Zo opent Europ Assistance op het einde van de vakantie hetzelfde aantal medische skidossiers in de Alpen en dit dus in een beperkter skigebied. De tweede week is traditioneel populairder bij liefhebbers. Veel skiërs kwamen daardoor terecht op drukkere pistes waar de omstandigheden niet altijd optimaal waren en de beoefening van de wintersport gevaarlijk was (o.a. door natte sneeuw en smalle skipistes).

Tijdens deze kerstvakantie tekende Europ Assistance de volgende tendensen op:

- Van vrijdag 23 december 2022 tot en met donderdag 5 januari 2023 zijn in de Alpen 121 medische dossiers geopend, dit is 1% meer dan vorig jaar.

- Dit jaar gaf 16% van de meldingen aanleiding tot een ziekenhuisopname (minimaal 1 overnachting) tegenover 20% vorig jaar.

- De meeste letsels waren aan de knie (34%), schouders (18%), benen (14%) en handen en polsen (samen 12%).Hoofdletsels waren goed voor 3% van de gevallen en troffen vooral jonge kinderen. Letsels aan de handen en polsen betreffen vooral kinderen (die bij een val op hun handen terechtkomen) en jongeren onder de 20 jaar, bij wie de letsels vooral te wijten zijn aan het snowboarden.

- 64% van de medische dossiers werd geopend in Frankrijk, 20% in Oostenrijk, 11% in Zwitserland en 5% in Italië.

PECHBIJSTAND OP DE WEG

PECHBIJSTAND IN HET BUITENLAND NEEMT TOE

Van 23 december 2022 tot en met donderdag 5 januari 2023 is het aantal technische interventies in het buitenland voor reizen van en naar skigebieden met 11% gestegen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Deze stijging is vooral te verklaren door het grote aantal vakantiegangers die - na twee jaren Covid-beperkingen - hun skivakantie wilden hervatten. ​ ​

Ook naar "niet-skibestemmingen" steeg het aantal technische interventies in het buitenland in vergelijking met de kerstvakantie 2021-2022 (+15%). De dossiers zijn voornamelijk geopend in Frankrijk (49%), Nederland (12%), Duitsland (9%) en Spanje (6%).

MEDISCHE DOSSIERS NIET GELINKT AAN HET SKIËN

FRANKRIJK, SPANJE EN DE VS NOG STEEDS POPULAIR MET KERST

Veel toeristen gaven er de voorkeur aan om tijdens de kerstvakantie zonniger oorden op te zoeken. Dit jaar heeft Europ Assistance iets minder medische dossiers naar “niet-skibestemmingen” geopend (-9% tegenover vorig jaar).

De “top 3”:

Wat de Europese bestemmingen betreft, werden medische dossiers geopend in Frankrijk (14%), Spanje en zijn eilanden (waaronder de Canarische eilanden) (14%), en Portugal (3%). ​

In de verre bestemmingen werd 6% van de medische dossiers geopend in de VS, 5% in Thailand en 4% in Egypte. ​ ​

PB2023-01-06 - Europ Assistance - Balans_Kerst_2022_2023.pdf