BALANS KERSTVAKANTIE 2021-2022

SKIBESTEMMINGEN ZIJN WEER POPULAIR ONDANKS DE GECOMPLICEERDE GEZONDHEIDSSITUATIE

• Medische skidossiers in de Alpen: 50% stijging ten opzichte van het "normale" jaar 2019-2020 en 10 keer meer dossiers dan vorig jaar.
  • Aantal technische dossiers (autopech) van en naar de Alpen stijgt in vergelijking met 2019-2020 (+25%), en is verdrievoudigd in vergelijking met vorig jaar.
  • 47% toename van het aantal geopende medische dossiers op "zonbestemmingen" ten opzichte van 2019-2020 en meer dan het dubbele ten opzichte van vorig jaar.

OPMERKING VOORAF: VERGELIJKINGEN MOETEN MET DE NODIGE VOORZICHTIGHEID WORDEN GEMAAKT

In dit persbericht maakt Europ Assistance Belgium de balans op van de kerstvakantie die op zijn einde loopt (cijfers van 24 december 2021 tot en met 6 januari 2022). Een verslag over medische bijstand en mobiliteitshulp. ​
Gezien de uitzonderlijke situatie van dezelfde vakantieperiode vorig jaar (met zeer strenge sanitaire maatregelen en de sluiting van de skipistes in de Alpen (op enkele na in Zwitserland), is het niet erg opportuun om een vergelijking te maken met dezelfde periode vorig jaar, maar wel met de laatste "normale" kerstvakantie, d.w.z. die van 2019-2020. ​
Ook moet worden opgemerkt dat de klantenportefeuille van Europ Assistance sinds januari 2021 met meer dan een kwart is gegroeid, wat uiteraard ook de hier voorgestelde cijfers en trends beïnvloed heeft

MEDISCHE “SKI”DOSSIERS

HERVATTING VAN DE ACTIVITEITEN OP DE SKIPISTES IN VERGELIJKING MET VORIG JAAR

Tijdens de kerstvakantie 2021-2022 waren de sneeuwcondities op de skipistes in de Alpen niet overal even gunstig als gevolg van het zeer zachte weer, wat vooral op de lager gelegen pistes voor enige problemen of ongevallen kan hebben gezorgd. ​

Anderzijds leken de zeer strenge sanitaire maatregelen (mondmaskerplicht, Covid Safe Ticket, vaccinatieplicht,...) de meest fervente skiërs echter niet te hebben tegengehouden. Zij waren maar al te blij dat ze hun favoriete sport weer konden beoefenen.

Europ Assistance noteerde de volgende tendensen:

• Van vrijdag 24 december 2021 tot en met donderdag 6 januari 2022 werden in de Alpen 120 medische dossiers geopend, d.w.z. 10 keer meer skidossiers in vergelijking met de kerstvakantie van vorig jaar. Ter herinnering: de skigebieden kenden vorig jaar zo goed als geen bezoekers als gevolg van de COVID-19-crisis. De stijging bedraagt echter ook 50% ten opzichte van de kerstvakantie van 2019-2020. ​
  • Dit jaar gaf 20% van de medische skidossiers aanleiding tot een hospitalisatie (minimum 1 overnachting).
  • De meeste letsels kwamen voor aan de knie (39%), benen (18%), handen en polsen (samen 15%) en schouders (10%).Hoofdblessures waren goed voor 6% van de gevallen en troffen vooral jonge kinderen. ​
    Vooral kinderen en jongeren onder de 20 jaar liepen verwondingen aan handen en polsen op (door het opvangen van een val met hun handen). Bij deze laatste groep komen die letsels vooral voor bij het snowboarden. ​
  • 65%vande medische dossiers werd geopend in Frankrijk, 18% in Oostenrijk, 9% in Zwitserland en 8% in Italië.

PECHBIJSTAND OP DE WEG

PECHBIJSTAND IN HET BUITENLAND OMHOOG IN VERGELIJKING MET DE "NORMALE" KERSTVAKANTIE 2019-2020

Het totaal aantal technische interventies in het buitenland voor reizen van en naar skigebieden,in de periode van 24 december 2021 tot en met donderdag 6 januari 2022, bedraagt 230. Dit cijfer ligt uiteraard hoger (het drievoudige) dan vorig jaar, gezien de toenmalige situatie die iedereen kent, maar ook nog altijd hoger dan de trends voor de kerstvakantie 2019-2020 (+25%)*.

Naar "niet-skibestemmingen" is het aantal technische interventies in het buitenland meer dan verdubbeld in vergelijking met de kerstvakantie van vorig jaar en steeg het met 5% ten opzichte van de kerstvakantie 2019-2020. De dossiers werden voornamelijk geopend in Frankrijk (48%), Nederland (10%), Duitsland (8%) en Spanje (7%).

Opmerking: In dezelfde periode is het aantal technische interventies door Europ Assistance in België met 40%* gestegen in vergelijking met vorig jaar en met 38%* in vergelijking met de kerstvakantie 2019-2020.

* Opgelet: bij de interpretatie van de vergelijking moet rekening worden gehouden met de toename van de klantenportefeuille van Europ Assistance sinds januari 2021.

MEDISCHE DOSSIERS NIET GELINKT AAN HET SKIËN

SPANJE, FRANKRIJK EN DE VS POPULAIR MET KERST

Veel toeristen gaven er de voorkeur aan om tijdens de kerstvakantie zonniger oorden op te zoeken. ​
Wat de Europese bestemmingen betreft, werden medische dossiers geopend in Frankrijk (17%), Spanje en zijn eilanden (waaronder de Canarische eilanden) (13%), en Portugal (4%). ​
Van de verre bestemmingen werd 7% van de medische dossiers geopend in de VS en 5% in Thailand. ​ ​ ​

Vergeleken met vorig jaar opende Europ Assistance drie keer zoveel medische dossiers naar "niet-skibestemmingen" en de helft meer dan tijdens de kerstvakantie 2019-2020, d.w.z. een totaal van 553 dossiers. ​
Opmerkelijk is dat dit jaar 38% van de oproepen betrekking had op infecties, waarvan 20% op positieve COVID-19 gevallen. Het aantal medische dossiers voor trauma’s (breuken, kneuzingen, verwondingen) bedraagt 22%.

Media Relaties:

Europ Assistance Belgium S.A.
T + 0473.46.82.00
www.europassistance.be