BALANS KERSTVAKANTIE 2019-2020:

DANKZIJ DE GOEDE SKIOMSTANDIGHEDEN IS HET AANTAL INTERVENTIES OP DE PISTES MET 9% GEDAALD TEN OPZICHTE VAN VORIG JAAR

• 9% minder medische “skidossiers” in de Alpen
  • Toename van het aantal technische dossiers (autopech) naar en vanuit de Alpen ten opzichte van vorig jaar (+9%)
  • 11% minder medische dossiers geopend in de “zonbestemmingen”

Minder medische interventies op de skipistes

Dit jaar waren de sneeuwomstandigheden op de skipistes in de Alpen goed tot zeer goed, vooral op grote hoogte

De sneeuwval op sommige plaatsen tijdens de eerste week van de vakantie heeft zelfs gezorgd voor ​ ideale skiomstandigheden tijdens de nieuwjaarsweek. Hierdoor kwamen dit jaar ​ minder medische problemen voor op de pistes in vergelijking met vorig jaar (-9%). ​

• Voor de twee weken samen gaf 14% van de medische skidossiers aanleiding tot een hospitalisatie (minimum 1 overnachting). Vorig jaar was dit cijfer met 12% zowat gelijkaardig. Twee jaar geleden leidde 8% van de medische skidossiers tot een hospitalisatie, terwijl de skicondities minder goed waren (goede skicondities moedigen skiërs vaak aan tot het halen van hogere snelheden, wat bij een botsing tot ernstigere verwondingen kan leiden).
  • De meeste letsels kwamen voor aan de knieën (40%), schouders (14%), benen (14%), enkels en voeten (samen 13%), handen en polsen (samen 11%). Hoofdletsels vertegenwoordigden 3% van de gevallen.Hand- en polsletsels troffen vooral kinderen (die zich bij een val op hun handen opvangen) en jongeren onder de 20 jaar, voornamelijk als gevolg van snowboarden. 22% van de medische gevallen had betrekking op kinderen tussen 4 en 10 jaar en een derde van de gevallen had betrekking op kinderen en jongeren van 4 tot 19 jaar.
  • In de Alpen werd 50% van de medische skidossiers geopend in Frankrijk (hetzij een daling van 7 ptn vs. vorig jaar), 24% in Zwitserland (+8 ptn), 19% in Oostenrijk (+2 ptn vs. vorig jaar) en 7% in Italië (-2 ptn).

Buiten de Alpen, heeft Europ Assistance ook een skidossier in Polen en in Canada behandeld.

Meer technische interventies in het buitenland

Het aantal technische interventies in het buitenland, in het bijzonder naar en vanuit de skigebieden, is hoger dan vorig jaar.

Het grotere aantal Franse vakantiegangers op de wegen richting de Alpen (ten gevolge van ​ de stakingsacties van de Franse spoorwegen) en de slechte weersomstandigheden in Frankrijk tijdens het eerste weekend leidden het eerste weekend tot meer interventies op de wegen. Maar nadien verbeterden de verkeersomstandigheden. Zo ​ sluit Europ Assistance deze kerst- en nieuwjaarsvakantie af met een stijging van het aantal technische interventies naar en vanuit de Alpen in vergelijking met vorig jaar (+9%).

Nota: In dezelfde periode is het aantal technische interventies van Europ Assistance in België met 8% gedaald in vergelijking met vorig jaar. Het zachte klimaat van de laatste weken verklaart deze daling.

De cijfers van de wintervakanties 2019 - 2020:

• Aantal geopende medische skidossiers : -9 % vs. vorig jaar
  • Hospitalisaties wegens skiongevallen (minimum 1 nacht): 14% (vs. 12% vorig jaar)
  • Letsels: knieën (40%), schouders (14%), benen (14%), enkels/voeten (13%), handen/polsen (11%)
  • Landen: Frankrijk (50%), Zwitserland (24%), Oostenrijk (19%), Italië (7%)
  • Technische interventies van en naar de Alpen: +9 vs. vorig jaar

Spanje, Frankrijk en Thailand populair in de kerstvakantie

Zoals elk jaar gaven veel toeristen de voorkeur het grijze weer te ontvluchten en zonnigere oorden op te zoeken. In Europa werd 17% van de dossiers geopend in Spanje en Spaanse eilanden (waaronder de Canarische), 11% in Frankrijk en 2% in zowel Portugal als Italië.Wat verdere bestemmingen betreft, werd 9% van de medische dossiers geopend in Thailand, 4% in de USA, 4% in Mexico, 4% in Indonesië en 3% in de Dominicaanse Republiek.Vergeleken met vorig jaar noteert Europ Assistance een daling van 11% in de medische dossiers voor de “niet-skibestemmingen”.

Interventies in de vier hoeken van de wereld

Deze kerstvakantie is Europ Assistance België, voor zowel medische als technische bijstand voor voertuigen, tussengekomen in de volgende landen:

200103-PB - BalansKerstvakantie.pdf