BALANS KERSTVAKANTIE 2018-2019

Europ Assistance tekent een stijging op van 35% van het aantal interventies op de skipistes ten opzichte van vorig jaar

• 35% meer medische “skidossiers” in de Alpen
  • Minder technische dossiers (autopech) van en naar de Alpen (-12%)
  • 11% meer medische dossiers in “zonbestemmingen”

MEER MEDISCHE INTERVENTIES OP DE SKIPISTES

Dit jaar waren de sneeuwcondities op de skipistes in de Alpen "gunstig tot zeer gunstig", vooral op grote hoogte. Zo ook in Oostenrijk, waar de voorbije dagen nog verse sneeuw gevallen is. ​ Wintersporters konden dus optimaal profiteren tijdens de twee vakantieweken, dit in tegenstelling tot vorig jaar toen de tweede week ernstig werd verstoord door sneeuwstormen, waardoor de pistes in sommige gebieden tijdelijk gedurende meerdere dagen werden afgesloten. ​ We noteren ook dat het dit jaar zeer druk was op de skipistes. ​ Deze twee elementen samen verklaren een sterke toename van het totaal aantal medische interventies tijdens de kerstvakantie 2018-2019.

• Voor de twee weken samen gaf 12% van de medische skidossiers aanleiding tot een hospitalisatie (minimum 1 overnachting). Vorig jaar was dit 8%, hetgeen duidelijk aangeeft dat de letsels dit jaar over het algemeen ernstiger waren dan vorig jaar (goede skicondities zetten skiërs vaak aan tot snelheid, wat bij een botsing tot ernstigere verwondingen kan leiden).
  • De meeste letsels kwamen voor aan de knie (37%), de handen en polsen (samen 18%), de benen (11%) en de schouders (10%). Hoofdblessures namen 4% voor hun rekening. Hand- en polsletsels troffen vooral kinderen (die zich bij een val op hun handen opvangen) en jongeren onder de 20 jaar, voornamelijk als gevolg van snowboarden. 31% van de medische gevallen betrof kinderen van 4 tot 10 jaar.
  • 58% van de medische skidossiers werd geopend in Frankrijk (een daling van 5 ptn vs. vorig jaar), 17% in Oostenrijk (een daling van 1 pt vs. vorig jaar), 16% in Zwitserland (+3 ptn vs. vorig jaar) en 9% in Italië (+3 ptn).

MINDER TECHNISCHE INTERVENTIES IN HET BUITENLAND IN VERGELIJKING MET VORIG JAAR

Het aantal technische interventies in het buitenland, in het bijzonder van en naar de skigebieden, is minder hoog dan vorig jaar. De toestand van de wegen van en naar de skioorden is steeds afhankelijk van de weersomstandigheden. Op de wegen waren deze gunstig. Ondanks het drukkere verkeer naar de skistations, registreerde Europ Assistance een daling van het aantal interventies in vergelijking met voig jaar (-12%).

Opmerking: Tijdens diezelfde periode is het aantal technische interventies van Europ Assistance in België gestegen met 6% in vergelijking met vorig jaar. Enkele koude nachten en het lange stilstaan van sommige voertuigen tijdens de lange weekends van Kerst en Nieuw leidden in veel gevallen tot startproblemen.

DE CIJFERS VAN DE WINTERVAKANTIES 2018-2019

​ ​ ​ ​ ​ Aantal geopende medische skidossiers: +35% vs. vorig jaar

​ ​ ​ ​ ​ Hospitalisaties wegens skiongevallen (minimum 1 nacht): 12% (vs. 8% vorig jaar)

​ ​ ​ ​ ​ Letsels: knieën (37%), handen en polsen (18%), benen (11%), schouders (10%)

​ ​ ​ ​ ​ Landen: Frankrijk (58%), Oostenrijk (17%), Zwitserland (16%), Italië (9%)

​ ​ ​ ​ ​ Technische interventies van en naar de Alpen: -12% vs. vorig jaar

SPANJE, FRANKRIJK, THAILAND EN DE USA: GROTE TREKPLEISTERS TIJDENS KERSTPERIODE

Veel toeristen kozen ervoor het grijze weer te ontvluchten en zonnigere oorden op te zoeken. Het bewijs is er: tijdens de vertrekdagen op de luchthavens werden records opgetekend. In Europa werd 14% van de medische dossiers geopend in Spanje en eilanden (waaronder de Canarische eilanden), 11% in Frankrijk en 3% in Portugal. Wat verdere bestemmingen betreft, werd 8% van de medische dossiers geopend in Thailand, 6% in de USA, 3% in Mexico en ook 3% in de Dominicaanse Republiek. Vergeleken met vorig jaar, opende Europ Assistance 11% meer medische dossiers voor de “niet-skibestemmingen”.

Perscontact:

Europ Assistance Belgium N.V.
Tel: 0473/46.82.00
Website: www.europ-assistance.be