Balans kerstvakantie 2016-2017: meer ongevallen op de piste dan vorig jaar wegens sneeuwschaarste in de skistations

• 34% meer medische skidossiers in de Alpen
  • 42% meer medische dossiers voor “zonbestemmingen”
  • 57% meer technische dossiers (autopanne en dergelijke) in België

AANTAL TECHNISCHE TUSSENKOMSTEN IN BELGIË HOGER DAN VORIG JAAR

In de kerstvakantie van 2015-‘16 waren de temperaturen uitzonderlijk zacht. Dit jaar echter was het een stuk kouder met regelmatig lichte nachtvorst, waardoor er ook meer technische dossiers geopend werden o.a. ten gevolge van batterij- of startproblemen (+ 57%, hetzij 3957 geopende dossiers tussen 23/12/2016 en 05/01/2017).

STIJGING VAN HET AANTAL SKIONGEVALLEN IN DE ALPEN

Veel skioorden - in het bijzonder plaatsen meet een ligging onder de 2.000 m - hadden net zoals vorig jaar tijdens de kerstvakantie te kampen met een opmerkelijke sneeuwschaarste (op vele plekken was de laatste sneeuw op 19 december gevallen). Pas in het midden van de tweede vakantieweek werd er op sommige plaatsen een beetje verse sneeuw verwacht.
Veel skistations hebben gedurende de vakantieperiode alles in het werk gesteld om pistes open te houden met behulp van skikanons, maar het zachte weer maakte de beoefening van sneeuwsporten meestal bijzonder moeilijk of gevaarlijk. Soms was skiën ook enkel mogelijk op de noordelijke flanken en/of in de voormiddag.

Gezien de slechte sneeuwkwaliteit, de dunne sneeuwlaag en de vorming van een ijslaag op sommige plaatsen, kregen de skiërs af te rekenen met behoorlijk wat valpartijen, met als gevolg veel verstuikingen, verrekkingen en breuken. Zo noteerde Europ Assistance een opmerkelijke stijging (+34%) van het aantal geopende medische dossiers in de skigebieden. Deze stijging contrasteert vooral met het laag aantal ongevallen dat vorig jaar in dezelfde periode werd opgetekend.

• Voor de hele periode gaf 20% van de medische skidossiers aanleiding tot een hospitalisatie (minimum 1 overnachting). Vorig jaar was dit slechts 15%.
  • De meeste letsels kwamen voor aan de knie (36%), de schouders (14%) en de armen (13%). Hoofdblessures namen 4% voor hun rekening.
  • 57% van de medische skidossiers werd geopend in Frankrijk (een stijging van 7 ptn vs. vorig jaar). In Oostenrijk werd 26% van de dossiers geopend (een stijging van 1 pt vs. vorig jaar), terwijl 14% geopend werd in Zwitserland (-5 ptn vs vorig jaar) en 3% in Italië (-3 ptn).
  • Het aantal technische interventies van en naar de skigebieden is dit jaar eveneens hoger dan vorig jaar (+17%). De vakantievertrekken en de terugkeer van de skioorden gebeurden weliswaar in gunstige weersomstandigheden, maar de temperaturen waren, net zoals in België,  een stuk lager dan vorig jaar, waardoor er meer technische pannes optraden (o.a. batterij- en startproblemen).

DE CIJFERS VAN DE KERSTVAKANTIE 2016-’17 IN EEN NOTENDOP (SKIVAKANTIE):

• Aantal geopende medische skidossiers: +34% vs. vorig jaar
  • Hospitalisaties (minimum 1 nacht): 20% van de ongelukken (vs. 15% vorig jaar)
  • Letsels: knieën (36%), schouders (14%), armen (13%)
  • Landen: Frankrijk (57%), Oostenrijk (26%), Zwitserland (15%), Italië (3%)
  • Technische interventies (pechverhelping) van en naar de Alpen: +17% vs. vorig jaar

ZONNIGE BESTEMMINGEN OOK ERG IN TREK TIJDENS KERSTPERIODE

Naast de dossiers van wintersporters, opende Europ Assistance ook veel medische dossiers voor reizigers die de zon verkozen boven de skilatten o.a. in Continentaal Spanje en de Canarische eilanden (samen 16%), Frankrijk (14%) en Thailand (8%), USA (6%).

In totaal opende Europ Assistance in deze periode zowat 42% meer medische dossiers voor de “niet-skibestemmingen”, wat erop duidt dat veel vakantiegangers afgelopen kerstvakantie voor de zon hebben gekozen.

Persbericht in Word

DOC - 480 Kb